Cum poți presta servicii către clienții din străinătate în calitate de PFA

Cum poți presta servicii către clienții din străinătate în calitate de PFA

Acest articol dorește să lămurească o problemă sesizată de publisherii români titulari de PFA-uri care au întâmpinat o problemă la crearea unui cont pe rețeaua de afiliere Dognet din cauza lipsei de cod VAT.

PFA-urile reprezintă o variantă simplă pentru cei care doresc să realizeze venituri din activități independente. Numărul de declarații anuale este mai mic decât în cazul firmelor, iar contabilitatea se rezumă la un registru de intrări – ieșiri. La nivel național, totul este clar și simplu, însă când vine vorba de colaborările intracomunitare, titularii de PFA-uri sunt obligați să obțină cod de TVA (deși, în fapt, sunt și rămân neplătitori de TVA) și să se înregistreze în Registrul Operatorilor Intracomunitari (ROI).

În timp ce SRL-urilor li se cere să își detalieze intenția de a obține cod de TVA, pentru PFA-uri operațiunea este mult simplificată. Acțiunea de a obține cod de TVA se rezumă la depunerea declarației 091, după care se așteaptă eliberarea certificatului cu codul de TVA. Deci, pe lângă CUI-ul primit la înființarea PFA-ului, titularul va opera și cu noul CUI pentru operațiunile intracomunitare.

Când trebuie să obții VAT și să te înregistrezi în ROI

Obligația de înscriere în ROI (Registrul Operatorilor Intracomunitari) și obținerea codului de TVA se aplică ambelor forme de PFA, în sistem real sau pe normă de venit. Titularii vor fi nevoiți să facă un drum la ANAF în următoarele situații:

  • Când intenționează să achiziționeze bunuri din țările membre UE ce depășesc 10.000 Euro;
  • Când intenționează să achiziționeze servicii (programe, aplicații, etc.) sau să livreze bunuri și servicii.

De obicei durează câteva zile până când se eliberează codul de TVA. Este foarte important de menționat faptul că acest cod nu afectează situația fiscală, deci nu există posibilitatea de a deduce TVA-ul în țară sau în străinătate.

Cum se aplică VAT-ul

O dată primit codul de TVA, acesta poate fi verificat pe site-ul ANAF. Mai mult, fiecare titular are obligația de a verifica codul de TVA al firmei pentru care prestează servicii. Procedura este simplă și presupune introducerea indicativului țării și a codului VAT. Sistemul de verificare este disponibil pe site-ul ANAF, aici.

Din momentul în care va fi tăiată prima factură cu codul de TVA, fiecare titular trebuie să depună declarația 390. Aceasta se depune până în data de 20 a luni următoare pentru luna în curs. Există obligația de a depune această declarație doar pentru lunile în care a existat activitate. Nedeclararea operațiunilor intracomunitare se sancționează cu amendă între 1.000 și 5.000 lei.

Declarația 390 se depune exclusiv online și este nevoie de semnătură electronică. Există mai mulți operatori care oferă aceste servicii, dintre care cei mai cunoscuți sunt DigiSign și certSIGN. Întregul procedeu se desfășoară online, iar documentele finale trebuie depuse la ANAF. Întreg procesul durează în medie 2 săptămâni.

Clienții din spațiul UE vs. Clienții din afara UE

Există reguli distincte în ceea ce privește modul de facturare al clienților, în funcție de țara în care este înregistrată firma. Înainte de a decide aplicarea codului de TVA trebuie verificate următoarele.

Client UE neplătitor de TVA

Dacă firma pentru care urmează să fie tăiată factură nu este plătitoare de TVA, atunci nici PFA-ul nu trebuie să aibă cod de TVA atâta timp cât nu se depășește plafonul de 220.000 lei. Depășirea acestei sume aduce obligația de a deveni plătitor de TVA.

Client UE plătitor de TVA

Dacă firma este plătitoare de TVA, iar codul VAT este valid, atunci PFA-ul trebuie să se înregistreze la rândul său în ROI. Validitatea codului de TVA trebuie înregistrată pentru fiecare factură tăiată, aici. De reținut este faptul că factura va fi făcută fără TVA. Acest cod poate fi folosit exclusiv pentru firmele din spațiul Uniunii Europene.

Client din afara spațiului UE

Pentru clienții din afara spațiului UE, PFA-urile nu sunt obligate să se înscrie în ROI sau să se înregistreze din punct de vedere al TVA-ului. La fel ca și în cazul clienților din spațiul UE neplătitori de TVA, plafonul este de 220,000 lei pe parcursul unui an.

Obligațiile codului VAT

Codul de TVA permite PFA-urilor realizarea de tranzacții în spațiul Uniunii Europene. Este un beneficiu ce se obține ușor, cu o vizită la sediul ANAF unde este înregistrat PFA-ul. Obligațiile titularului sunt simplu de implementat și pot fi îndeplinite de acasă. Iată ce trebuie reținut:

  • Facturile care conțin cod de TVA se vor completa fără TVA-ul propriu zis și doar după ce este verificat VAT-ul firmei pentru care se prestează servicii, aici.
  • Declarația 390 – trebuie depusă doar pentru lunile în care există activitate. Nu va fi depusă Declarația 390 pentru suma 0. Aceasta poate fi descărcată de aici.
  • După completarea declarației, aceasta trebuie semnată virtual cu ajutorul semnăturii electronice și depusă aici.
  • După depunerea declarației trebuie verificată recipisa care indică dacă documentul depus are sau nu erori de validare. Dacă există erori, va trebui depusă o declarație rectificativă pentru aceiași lună prin care se corectează respectivele erori. Recipisa poate fi verificată și descărcată de aici.

Dognet și Codul de TVA

Deoarece Dognet este o firmă cu sediul în Slovacia, stat membru UE, atât advertiserii cât și publisherii au obligația de a folosi codul de TVA pentru emiterea facturilor. După cum reiese și din rândurile de mai sus, nu trebuie să fi firmă pentru a putea tăia astfel de facturi. Mai mult, PFA-urile au acces mult mai facil la înregistrarea în scop de TVA și în ROI.

Pentru mai multe detalii referitoare la codul VAT și colaborarea cu Dognet, nu ezitați să ne lăsați un comentariu mai jos.

Cosmina Tcaciuc

Affiliate Manager for Romania

Mai multe articole care ar putea să te intereseze

Care sunt campaniile disponibile în rețeaua noastră?